|
Allerede i 1909 forsøkte Chr. Salvesen & Chr.
Thams's Communications Aktieselskap å forlenge Thamshavnbanens
interesseområde ved å bli med i et bilselskap med rute fra Svorkmo til
Rindal og Surnadal. Det var ing. Guldahl, med en bil av merket Rex
Simplex, som dro ned til Surnadal for å tegne aksjer til det nye
selsskapet. Dette bilselskapet kom i gang med ruten mellom Svorkmo og
Surnadal., men gikk etter få år konkurs. Drifta ble overtatt av det som
senere ble Surnadal Billag AS. I dag er det igjen Salvesen & Thams, som
gjennom Hemne Orkladal Billag AS eier ruteselskapet som nå heter
Mørelinjen AS.
I 1918 ble det på nytt startet et rutebilselskap av
Salvesen & Thams under navnet AS Orkla Autotrafik med rute mellom Løkken
Verk og Oppdal. Senere, i 1921, da Dovrebanen åpnet, ble ruten trukket
tilbake til Berkåk stasjon. Selskapets økonomiske resultat var ikke
godt. AS Orkla Autotrafik måtte da ratifiseres, og Salvesen & Thams ble
sittende med 5/6 av akjekapitalen på kr. 60.000,- og skiftet navn til AS
Trondhjem- Orkladal Billag. TOB satte inn to 19-seters busser på denne
ruten som korresponderte med Thamshavnbanen på Orkanger. Selskapet
fortsatte også ruten mellom Løkken og Berkåk.
Fra mai 1923 fikk Ragnvald Lund på Orkanger
konsesjon på posttransport på strekningen Trondheimn -Orkanger-Svorkmo.
Posttransporten hadde Lund fram til 1929 da AS Orkla Autotrafik overtok.
I tillegg til posttransport drev Lund også persontrafikk.
Ved utbruddet av krigen i 1940, hadde TOB 10
personbusser og 4 godsvogner. Slik holdt trafikken fram gjennom 2.
verdenskrig med store hindringer og vanskeligheter, og driften holdt
fram med generatordrift. I 1945 var bilparken så godt som utslitt og
verdiløs.
TOB's styre hadde imidleretid tro på framtiden, og
med støtte fra Orkla Grube- Akltiebolag, fikk man nødvendig kreditt. Nye
busser ble bestilt, og bussparken ble standardisert til Scania Vabis
34-seters dieselvogner.
Ved Thamshavnbanens nedleggelse av persontrafikken
i 1963, tok bussene over all persontrafikk på strekningen
Trondheim-Orkdal-Meldal-Rennebu.
TOB ble i 1973 solgt til Hemne og Vinje Billag AS
som skiftet navn til Hemne Orkladal Billag AS. Senere er igjen Orkla AS
kommet inn på eiersiden og er i dag hovedaksjonær i HOB AS. Det er et av
landets største busselskaper med flere datterselskaper og er største
aksjonær i Norgesbuss Invest AS som eier flere selskapet på Østlandet.
|