Å glemme sine forfedre er å være en bekk uten kilde, et tre uten rot.

ORKANGER.INFO
Arbeiderungdomslaget
Aviser
Bankvesenet
Eldre historie
Fagforeninger
Feskarøra
Foreninger og lag
Gater og veier
Gjengvirksomhet
Gårder
Handel håndverk/
små industri
Havna
Helsevesen
Humor i gamle dager
Idrett
Industri
Informanter
Kirken
Kommunikasjon
Kommunen
Krig og fred
Kultur
Offentlig virksomhet
Skole
Songli Forsøksgård
ADMINISTRATIV DEL
Styringsgruppen
Hjemmesider
Intervjuer
Registrering
Video- og lyd gruppe
Vedtekter
Kontakt oss
 

Kommunikasjon


Orkanger  Aktivum
Salvesen & Thams's Comm. as

OTI
exigo

 

 


 

Post-Per

 

Allerede i 1909 forsøkte Chr. Salvesen & Chr. Thams's Communications Aktieselskap å forlenge Thamshavnbanens interesseområde ved å bli med i et bilselskap med rute fra Svorkmo til Rindal og Surnadal. Det var ing. Guldahl, med en bil av merket Rex Simplex, som dro ned til Surnadal for å tegne aksjer til det nye selsskapet. Dette bilselskapet kom i gang med ruten mellom Svorkmo og Surnadal., men gikk etter få år konkurs. Drifta ble overtatt av det som senere ble Surnadal Billag AS. I dag er det igjen Salvesen & Thams, som gjennom Hemne Orkladal Billag AS eier ruteselskapet som nå heter Mørelinjen AS.

I 1918 ble det på nytt startet et rutebilselskap av Salvesen & Thams under navnet AS Orkla Autotrafik med rute mellom Løkken Verk og Oppdal. Senere, i 1921, da Dovrebanen åpnet, ble ruten trukket tilbake til Berkåk stasjon. Selskapets økonomiske resultat var ikke godt. AS Orkla Autotrafik måtte da ratifiseres, og Salvesen & Thams ble sittende med 5/6 av akjekapitalen på kr. 60.000,- og skiftet navn til AS Trondhjem- Orkladal Billag. TOB satte inn to 19-seters busser på denne ruten som korresponderte med Thamshavnbanen på Orkanger. Selskapet fortsatte også ruten mellom Løkken og Berkåk.

Fra mai 1923 fikk Ragnvald Lund på Orkanger konsesjon på posttransport på strekningen Trondheimn -Orkanger-Svorkmo. Posttransporten hadde Lund fram til 1929 da AS Orkla Autotrafik overtok. I tillegg til posttransport drev Lund også persontrafikk.

Ved utbruddet av krigen i 1940, hadde TOB 10 personbusser og 4 godsvogner. Slik holdt trafikken fram gjennom 2. verdenskrig med store hindringer og vanskeligheter, og driften holdt fram med generatordrift. I 1945 var bilparken så godt som utslitt og verdiløs.

TOB's styre hadde imidleretid tro på framtiden, og med støtte fra Orkla Grube- Akltiebolag, fikk man nødvendig kreditt. Nye busser ble bestilt, og bussparken ble standardisert til Scania Vabis 34-seters dieselvogner.

Ved Thamshavnbanens nedleggelse av persontrafikken i 1963, tok bussene over all persontrafikk på strekningen Trondheim-Orkdal-Meldal-Rennebu.

TOB ble i 1973 solgt til Hemne og Vinje Billag AS som skiftet navn til Hemne Orkladal Billag AS. Senere er igjen Orkla AS kommet inn på eiersiden og er i dag hovedaksjonær i HOB AS. Det er et av landets største busselskaper med flere datterselskaper og er største aksjonær i Norgesbuss Invest AS som eier flere selskapet på Østlandet.

 

 

 

 

 

 

Foto over Orkanger: Inge Eriksen

Webmaster: Pål Ove Lilleberg  og Bjørn Skagen